< terug naar overzicht

Contactloos betalen op bus en tram is superhandig

Digitaal betalen voor je bus- of tramrit kan op steeds meer manieren. Sinds dit jaar ook door bij het opstappen je bankkaart, smartphone of wearable tegen een terminal te houden. Makkelijk, snel en vooral coronaproof.

“De Lijn voert contactloos betalen versneld in”, zegt software-expert Pierre Van den Bulcke. “Sinds vorig jaar mogen chauffeurs geen contant geld meer accepteren. Daarom heeft De Lijn in samenwerking met Europay, Mastercard en Visa witte terminals voor contactloos betalen in de voertuigen geïnstalleerd. Het aantal reizigers dat met een bankkaart, smartphone of slim horloge betaalt, stijgt snel.”

Tijdwinst voor iedereen

Contactloos betalen biedt heel wat voordelen. Het is eerst en vooral veiliger, want de chauffeur wordt niet meer afgeleid. Je stapt ook vlotter op dan vroeger, wat voor alle bussen en trams samen flink wat tijdwinst betekent. Bovendien is je bankkaart gebruiken in plaats van cash geld veel hygiënischer. “En ten slotte is contactloos betalen gemakkelijk en superhandig. Vooraf een vervoerbewijs kopen hoeft niet meer.”

Betaling is altijd veilig

Er kan met je betaling niets fout lopen. Datacommunicatie checkt via een centraal bankenplatform of alle terminals in orde zijn. “We kregen al bankkaarten van 98 nationaliteiten aangeboden: geen enkel probleem”, vertelt product marketeer Bernardina Peerenboom. Ze somt op: “Contactloos betalen kan met wearables zoals Fitbit pay, via Payconiq of PayPal, Apple Pay of Google Pay op je smartphone, je gewone bankkaart of Maestro kredietkaart ... noem maar op.”

Hoe werkt het?

Hou je je bankkaart tegen de terminal, dan zie je een groene V verschijnen: je betaling is oké. Een rood scherm met een wit kruis geeft aan dat het niét lukte. Natuurlijk kan je je rit nog altijd betalen met een gewoon ticket, een dagpas, een Lijnkaart, per sms of via de app van De Lijn of een m-leverancier. Een brede waaier betaalmogelijkheden dus, helemaal op jouw maat.

Gebruiksvriendelijkheid voor elke reiziger

Bernardina Peerenboom: “Met contactloos betalen staan we als vervoermaatschappij echt aan de top. De toekomst van De Lijn is gebruiksvriendelijkheid creëren voor elke reiziger. Alle digitale nieuwigheden helpen ons daarbij. We staan nog maar aan het begin van alle technologische mogelijkheden voor een gepersonaliseerde dienstverlening.”

MEER INFO OVER CONTACTLOOS BETALEN